FÖR DIG SOM LIGGER I RISKZONEN

SVAREN DU SÖKER FÖR ETT FRISKARE LIV

LIGGER DU I RISKZONEN FÖR ATT DRABBAS AV UTMATTNINGSSYNDROM?

Många upplever stress som ett problem men egentligen är stress en bra och livsnödvändig funktion. Stress gör att du under pressade situationer kan prestera bättre då stresshormoner och endorfiner utsöndras. Kroppen är byggd för att klara av stress men när du utsätts för stress under en längre tid, psykiskt eller fysiskt, uppstår negativa effekter.


För att ha en bra balans i livet behöver du lagom mängd aktivitet och lagom mängd vila. Många stressar idag med för mycket aktiviteter och prioriterar inte vila och återhämtning. 


Det finns idag olika tester du kan göra för att se om du ligger i farozonen för att drabbas av utmattningssyndrom.


Karolinska Exhaustion Disorder Scale, KEDS, har tagits fram i en forskargrupp på Karolinska Institutet. Det är ett självskattningstest som visar hur nära man är att drabbas av utmattningssyndrom. Den som får högre poäng än 18 på testet ligger i riskzonen


ISM-formuläret Självskattat utmattningssyndrom (s-UMS) har utvecklats av en forskatgrupp på Institutet för stressmedicin i Göteborg. Det är ett självskattningsfomulär som bygger på de diagnostiska kriterierna för utmattningssyndrom.


Klicka på knapparna nedan för att komma till testerna.

VISADE RESULTATET PÅ TESTET ATT DU LIGGER I RISKZONEN?

DÅ KAN ETT FÖRSTA STEG VARA ATT DIREKT TA KONTAKT MED EN LÄKARE, SJUKSKÖTERSKA ELLER EN PSYKOLOG FÖR RÅDGIVNING.

 Oftast är det både tidskrävande och energikrävande att söka vård. Att kunna få hjälp hemma eller vart man än befinner sig genom en app känns därför som en perfekt lösning.


Ladda ner appen och registrera dig redan idag. 

Copyright © 2019 Stressfrid.se. All rights reserved. 

KONTAKT:


SOCIALA MEDIER: